Park vojaške zgodovine

0
903

Park vojaške zgodovine v Pivki je v marsičem poseben muzej. Ne gre le za največji muzejski kompleks v Republiki Sloveniji in enega najbolj obiskanih muzejev pri nas. Gre za sodobno zasnovano muzejsko turistično središče, ki obiskovalcem ne ponuja zgolj ogleda muzejskih eksponatov, ampak tudi nepozabno doživetje, in jim pogosto razbija stereotipe, ki jih imajo o muzejih.

Park vojaške zgodovine.
Foto: Valter Leban

Park vojaške zgodovine je umeščen v kompleks stare pivške vojašnice, ki jo je zgradila Kraljevina Italija za potrebe utrjevanja rapalske meje. Leta 1945 se je v njej nastanila jugoslovanska vojska, ki je tu ostala do oktobra 1991. Slovenska vojska pa se v sicer arhitekturno impozanten kompleks zgradb ni nikoli vselila, ampak jih je uporabljala zgolj kot poligon. Nezadržno propadanje je spodbudilo lokalno skupnost, da se je lotila iskanja rešitve, in v sodelovanju z Ministrstvom za obrambo RS se je rodila ideja za osnovanje vojaškozgodovinskega muzejskega kompleksa.

Pogled na zbirko vozil iz vojne leta 1991, ki so del razstave Pot v samostojnost.
Foto: Simon Avsec

Nosilna razstava v Parku vojaške zgodovine je razstava Pot v samostojnost, ki prikazuje potek osamosvajanja Republike Slovenije s poudarkom na vojni za obrambo suverenosti leta 1991. Ohranjanje zgodovinskega spomina na to prelomno obdobje nacionalne zgodovine kot glavno poslanstvo Parka vojaške zgodovine sloni na dejstvu, da so prav od tu 26. junija 1991 dopoldne na ceste zapeljali prvi tanki in začeli agresijo na pravkar osamosvojeno slovensko državo. Razstava obiskovalcu omogoča, da podoživi vojno dogajanje tudi v neposrednem stiku z nekaterimi pomembnimi eksponati iz tistega obdobja. Tanki, oklepni transporterji in letala jugoslovanske vojske pa tudi povožen avto jugo kot nekakšen simbol nekdanje skupne države obiskovalcev ne puščajo ravnodušnih in posebno mladi, odraščajoči v okolju, ki ima do vojne leta 1991 včasih celo omalovažujoč odnos, lahko spoznajo, da vojna, v kateri je bila ubranjena suverenost naše države, le ni bila tako kabaretna, kot se pogosto prikazuje.

Simulator letala MiG-21, na katerem lahko obiskovalci doživijo prepričljivo izkušnjo letenja z nadzvočnim letalom.
Foto: Simon Avsec

Najprepoznavnejši eksponat Parka vojaške zgodovine je podmornica P-913 Zeta. Devetnajst metrov dolga in 76 ton težka podmornica P-913 Zeta spada med t. i. žepne oziroma diverzantske podmornice razreda Una. Podmornica predstavlja izjemen primer vojaške tehnične dediščine, pri nastanku katere so v precejšnji meri sodelovali tudi slovenski strokovnjaki in industrija. Poleg tehničnega spomenika predstavlja podmornica tudi spomenik generacijam slovenskih podmorničarjev, ki so bili v jugoslovanski vojni mornarici nesorazmerno močno zastopani. Podmornica je prišla v Park vojaške zgodovine aprila leta 2011 kot darilo Republike Črne gore. Nekoliko misteriozno življenje in delo podmorničarjev prikazuje posebna razstava ob podmornici, ki jo je pripravil Pomorski muzej Sergeja Mašere iz Pirana. Z zanimivimi eksponati, fotografijami in zgodbami podmorničarjev predstavi zgodovino podmorničarstva na vzhodni jadranski obali ter večini obiskovalcev nepoznane podrobnosti podmorničarskega življenja.

Raziskovanje notranjosti podmornice P-319 Zeta buri domišljijo obiskovalcev.
Foto: Simon Avsec

Polnih pet let je podmornica uživala sloves največjega in najtežjega eksponata v Parku vojaške zgodovine, a maja 2016 je po zahtevni logistični akciji v Park prispela nemška vojaška lokomotiva 52-4936 iz druge svetovne vojne, ki s težo 120 ton in dolžino 23 metrov kraljuje med XXL-eksponati pivškega muzeja. Parna lokomotiva je bila narejena leta 1943 v okviru velikega projekta poenotenja lokomotiv v tretjem rajhu, saj je učinkovit železniški transport predstavljal hrbtenico logistike nacističnega osvajanja Evrope. V osnovi so bile lokomotive tega tipa narejene z mislijo, da bodo služile nekaj let in bodo nato po koncu vojne predelane ali odpisane. A odlična konstrukcija in dobra izdelava sta botrovali temu, da so te lokomotive vozile še dolga desetletja po vojni in tako bolj kot osvajanju služile povojni obnovi Evrope. Tako tudi naša 52-4936, ki ima še prav posebno zgodovinsko vrednost, saj je, sicer pod civilno jugoslovansko oznako 33-110, aprila leta 1978 s slavnostno vožnjo iz Ljubljane v Postojno zaključila obdobje parne vleke na glavnih progah na Slovenskem.

Park vojaške zgodovine ponuja obiskovalcem tudi več drugih zanimivih razstav in zbirk. Zanimanja obiskovalcev so posebno deležni tanki in druga oklepna vozila, ki kot nekakšni dinozavri vzbujajo strahospoštovanje, in seveda letalska zbirka, ki šteje že šest letal in dva helikopterja. Na letalsko zbirko se navezuje tudi simulator letenja z nadzvočnim lovcem MiG-21, ki že tretjo sezono v Parku navdušuje staro in mlado.

Ponazoritev vojaškega spopada iz druge svetovne vojne
Foto 4: Simon Avsec

Posebnost pivškega muzeja je vozni del zbirke. Po zgledu najboljših vojaških muzejev ima Park vojaške zgodovine tudi vozni del zbirke z osmimi oklepnimi in več drugimi vojaškimi vozili. Dinamični prikazi voženj z oklepniki v okviru tradicionalnega Tankovskega vikenda in drugih dogodkov predstavljajo pomembno doživetje za obiskovalce. Posebno doživetje pa je tudi vsakoletni Festival vojaške zgodovine, ki je postal največji turistični dogodek v občini in regiji ter hkrati tudi največji vojaškozgodovinski spektakel v Sloveniji, saj vsako leto v septembru v Pivko privabi več tisoč obiskovalcev.

Prejšen članekDomači gost ne sme biti rezerva
Naslednji članekŠvicar – začetnik zdraviliškega turizma na Bledu

PUSTI SPOROČILO

Please enter your comment!
Please enter your name here