Poslovni in športni turizem sta ključna turistična produkta Novega mesta in bosta to tudi v prihodnje – glede na dosedanji (uspešni) razvoj in priložnosti, pravi Marjan Hribar, od letošnjega leta direktor Zavoda za šport, kulturo, turizem in mladino Novo mesto. Si pa želi, da bi se Novo mesto kot središče »najuspešnejše gospodarske občine v Sloveniji, na nek način slovenske Silicijeve doline, razvilo v sodobno, kozmopolitsko mesto, in da ga bodo kot takšnega prepoznavali tako domačini kot obiskovalci.«
Zdi se, da sta Novo mesto in Dolenjska na turističnem zemljevidu Slovenije, po katerem potujejo še zlasti tuji obiskovalci, razmeroma spregledana. Kaj menite – zakaj?
Razloge za turistični zaostanek regije in mesta je treba začeti iskati v preteklosti. Ko so bili nekateri kraji, kot so, na primer, Bled, Portorož in Rogaška Slatina, že uveljavljene turistične destinacije, o turizmu na Dolenjskem še ni bilo mogoče niti govoriti. Edini turistični produkt v teh krajih je bilo dolga leta zdravilišče Dolenjske Toplice (tod so prve bazene zgradili v 18. stoletju; v Šmarjeških Toplicah se je kopališče začelo razvijati po prvi svetovni vojni, op. p.). Tako da Dolenjska nima dolge turistične zgodovine. Lahko pa ta razvojni manko razumemo tudi kot spodbudo, da čim prej ujamemo turistično bolj razvito Slovenijo. Ob tem bi sicer poudaril še nekaj: Dolenjska je najmočnejša gospodarska regija v državi, tako da je razvojno usmerjena v različne panoge, ne samo ali predvsem v turizem. Kar zadeva Novo mesto, pa to doslej še ni bilo »ovrednoteno« v turističnem pogledu – in prav to je tudi največji izziv pri nadaljnjem razvoju turizma v njem.
Katere so v primerjavi s preostalimi slovenskimi destinacijami ključne razlikovalne prednosti Novega mesta, ki mu (lahko) zagotavljajo jasno in prepoznavno turistično identiteto?
Prva prednost Novega mesta so trdni temelji za uspešen poslovni turizem; ta je že zelo dobro razvit (zaradi močnih velikih podjetij, kot so Krka, Revoz in Adria Mobil, in številnih manjših uspešnih podjetij) in spodbuja nenehno izboljševanje standardov hotelskih in drugih storitev v destinaciji, saj so gostje, ki jih nagovarja, zelo zahtevni. Na drugem mestu so prav tako trdni temelji za uspešen športni turizem. Tudi ta je tukaj že dobro razvit in ima dolgoletno tradicijo. V Novem mestu je bilo, na primer, že leta 1994 evropsko prvenstvo v triatlonu, ki ga je prenašal Eurosport. Tukaj je Namiznoteniški trening center Slovenije. V Češči vasi bo edini velodrom v Sloveniji z olimpijskim vadbenim centrom za kolesarstvo, atletiko in triatlon. Novo mesto je navsezadnje zibelka kolesarstva – ima edino profesionalno kolesarsko moštvo v Sloveniji, Adria Mobil, s štiridesetletno zgodovino. Regija ima tako tudi nastanitveno infrastrukturo, ki je specializirana za potrebe in želje poklicnih športnikov.
Poleg tega je bil Novomeščan olimpijec, največji slovenski športnik vseh časov – Leon Štukelj. Letos je 120. obletnica njegovega rojstva …
Tako je. Letos bomo imeli v Novem mestu štirideset športnih prireditev v čast Leonu Štuklju.
S kakšno ponudbo pa se lahko Novo mesto uveljavi na področju izletniškega, počitniškega turizma?
S ponudbo kulturnega turizma. Prepričan sem, da bo po prenovi starega jedra, ki zdaj poteka, to najlepše mestno središče v Sloveniji, očarljivo, z odlično kulturno ponudbo. Tukaj je Dolenjski muzej z odličnim programom, tukaj sta zanimivi cerkvi (gotska cerkev svetega Miklavža, ki je nepogrešljiv del novomeške vedute, in frančiškanska cerkev, op. p.), na severu pa jedro zaokroža Kulturni center Janeza Trdine, ki je po vsebini in kakovosti programa po mnenju kulturnega ministrstva med najboljšimi kulturnimi središči v Sloveniji. Tudi kulinarična ponudba v mestu je čedalje pestrejša in zanimivejša; med drugim je znani slovenski chef Damjan Fink v njem odprl Hišo kulinarike. Na ravni regije smo vključeni v projekt Dobrote Dolenjske, z etnologom Janezom Bogatajem pa zdaj razvijamo dolenjsko kulinarično piramido. Na področju izletniškega, počitniškega turizma bi poudaril tudi že dobro razvit zidaniški turizem. In aktivni turizem, še zlasti v povezavi z reko Krko, ki je že vključena v različne turistične programe. Velik, a še neuresničen potencial za razvoj aktivnega turizma so Gorjanci; to območje (ki ga je pisatelj Janez Trdina s svojim znamenitim delom Bajke in povesti o Gorjancih za vselej zapisal v slovensko zavest, op. p.) moramo turistično razgibati. Toda: nismo in tudi nimamo ambicije biti klasična izletniška in počitniška destinacija.
Slogan novomeškega turizma je: Dobrodošli v Novem mestu, kjer imajo avanture tradicijo. Kaj slogan obljublja obiskovalcem?
Pripravljamo nov slogan, ki bo poudaril drugo sporočilo: da (nas) Novo mesto bogati, na vseh ravneh. Ponavljam: Novo mesto je izjemno uspešna gospodarska občina, v kateri skorajda ni brezposelnosti, kjer je kakovost življenja zelo visoka. Želimo si doseči miselni preobrat pri tukajšnjih prebivalcih, ki so preskromni v dojemanju okolja, v katerem živijo. Želimo si, da bi Novo mesto postalo v percepciji domačinov in obiskovalcev sodobno, propulzivno mesto, ki zaradi odličnega gospodarstva privablja mlade iz vsega sveta in ki ima domačine, ki so uspeli tudi v tujini. Želimo si, da bi mesto zaživelo v tem kozmopolitskem duhu.
Mateja Gruden